tisdag 4 november 2014

Han jobbade på pendeltåg. Vad som hände sen kommer få dig att ruttna i en skurhink!

Folk gillar ju att jobba med olika saker. När jag var 19 jobbade jag som tågvärd och en kollega till mig som jag tyckte var sjukt gammal (han var 25) pratade ofta om hur tungt han hade tyckt att det var när han tidigare jobbade på McDonalds.

Personligen tyckte jag det var tufft mentalt att jobba som tågvärd eftersom det kunde vara en väldigt hotfull stämning och kollegor blev då och då utsatta för våld, vilket känns lite absurt eftersom jobbet till stora delar gick ut på att öppna och stänga tågdörrar.
När tåget innan mitt en kväll körde ihjäl en 15-åring vid Södra station bestämde jag mig för att säga upp mig och gå konstskola istället.

Något år senare jobbade jag heltid på McDonalds och tyckte att det var mycket bättre än att jobba på pendeltågen. Har för mig att lönen var ungefär lika på båda ställena (ingångslönen var 13 000 kr i månaden år 2000 på Citypendeln, och på McD tjänade jag 80 kr i timmen). Visserligen var det fetare OB som tågvärd så jag tror jag landade på ca 19 000 kr i månaden för det mesta.

Det är inte som att något av de där två jobben var mina drömjobb eftersom båda ofta gick ut på att jag var tvungen att gå upp klockan fyra på morgonen och jag sover helst till klockan nio ...

Ibland så tänker jag på det där med att ha ett drömjobb. Jag skulle vilja säga att mitt jobb i seriesvängen är ganska nära drömmen. Det är väl mest att jag önskar att det fanns fler som köpte serier idag så att alla som jobbar med serier kunde tjäna bättre och då kunna ägna mer tid åt att bara göra serier istället för att vara tvungna att jobba med andra grejer för att få ihop till ett anständigt liv.