måndagen den 28:e maj 2012

Kvinnan är kropp på Instagram

Innan jag somnade igår så låg jag och scrollade igenom min Instagram-feed. Det som jag tycker jag märker en tydlig skillnad på är hur kvinnor och män använder Instagram, och att beteendet så klart även tydligt märks i resten av samhället och vår vardag.

Det här ämnet är kanske lite svårt för en man att ta upp. Det blir lätt fel, men jag ska återkomma om varför det inte hindrar mig, trots möjligheterna att bli ihopklumpad med idioterna på GenusNytt och dess likar på Avpixlat etc.

Kvinnor, och nu menar jag egentligen främst heterosexuella kvinnor, lägger i högre grad upp bilder på sig själva av sexuell natur. Även fast texten under handlar om något annat. Det kan vara att de egentligen vill säga att det var en tuff dag på jobbet eller att de inte har lust att gå upp på morgonen. Ändå är de där som sexiga kroppar.
Nu menar jag inte nödvändigtvis sexiga som i att det rör sig som Slitz-aktiga bilder, men det är ofta fokus på läppar/mun, urringning, nakna ben, och nästan alltid fokus på att se så bra som möjligt ut.

Första bilden

Jag la upp en liknande bild av mig själv där och då på kvällen. Först tänkte jag att jag skulle göra den sexig på ett sätt som inte blev komisk, men det blev väldigt svårt att få till det (hur jag än gjorde kändes det som att det ändå skulle uppfattas som ironi), så jag valde att med flit göra den uppenbart humoristiskt för att vara mer förberedd på reaktionerna (jag kan erkänna att det här var lite fegt. Jag har som alla komplex kring mitt utseende och därför skämtar jag gärna till det på bilder av mig själv).

Här är den bilden:


Texten under var: "Kommer köra bilder hela veckan av tjejtypen."

Nu tänkte jag verkligen inte faktiskt köra såna bilder hela veckan, men jag tänkte lägga upp tre stycken, för tre är ett antal som är brukligt att använda för att visa att man inte fått ett tillfälligt hjärnsläpp, utan faktiskt håller på med något som man har en tanke bakom (som möjligtvis är en helt idiotisk tanke, förvisso).

Reaktionerna jag förväntade mig var dels de som skulle gilla bilden och tycka att den var humoristisk. Det var jag rätt säker på för liknande bilder där män poserar på kvinnors sätt för att uppnå komisk effekt är vanliga. Bland det senaste som sprids på nätet är den här med Avengers (som många tycker är skitkul, men jag upplever den mer som hopplöst deprimerande för en känner sig så himla maktlös inför det hela. För att hitta bilden nu googlade jag dessutom på "Avengers funny picture").
Den andra reaktionen var att nån skulle bli förbannad och tycka att jag kränkte kvinnor.
Den uteblev (i skrivande stund i alla fall) för just den här bilden.

Andra bilden

Jag korrigerade min taktik inför nästa bild.


Texten under var: "Åh det är så jobbigt att gå upp på morgonen #tjejinstagram"

För den här bilden valde jag att se mer seriöst sexig ut, men med en klassisk bildvinkel som kvinnor använder. Fokus på läppar och bröst. Till det en autentisk text, men det som sabbade det något var mitt beslut att sprida bilden på twitter och därav den ganska så provocerande hashtagen "#tjejinstagram". Det var flera som gillade och tyckte bilden var "Ha haklockren", och några på twitter favoritmarkerade tweeten samt retweetande den. Förmodligen för att de upplevde den som komisk, vilket är intressant för här försökte jag inte vara komisk. Jag tror reaktionen har att göra med att folk förväntar sig att jag alltid är ironisk och att jag alltid driver (det tror jag förövrigt är anledningen till varför de vanliga näthatarna inte är så intresserade av att gå loss på mina inlägg här på bloggen). Hade komikern Johan Glans lagt upp en sån här bild hade folk också garvat. Hade Carl Bildt gjort det, well, då hade ju internet gått sönder.

Med den här bilden kom i alla fall den andra reaktionen jag hade hoppats på, "Hatar du kvinnor?".
Right on the money, som en säger.

Hatar jag kvinnor?

Många av oss kan nog tänka så här, "Alla män hatar kvinnor". Hatar alla kvinnor alla kvinnor? Nej, men alla kvinnor hatar sig själva och alla män hatar kvinnor. Hatar jag de kvinnor som lägger upp dessa bilder av sig själva? Nej, men jag hatar beteendet. 
Är det min mening att i första hand göra narr av dessa kvinnor? Nej, men det är en av konsekvenserna, absolut.

Tredje bilden


Den tredje bilden var enbart satirisk.

Texten under var: "Hade diarré inne på muggen idag. #tjejinstagram"

Den fick få reaktioner. Några slappa gillande bara. Det har kanske att göra med att satir sällan är kul. Satir används ju oftast som ursäkt för att vara taskig mot andra och det är väldigt tröttsamt. "Skämtet" som folk hade uppfattat det som hade de tidigare bilderna redan levererat, "Kom med något nytt".

Man säger dessutom att god satir ska sparka uppåt. Jag som man sparkar inte uppåt om jag gör satir av kvinnors beteende. Ni får säga emot om ni vill. 

Hatar kvinnor sig själva?

De flesta kvinnor jag känner och umgås med är medvetna feminister. De vet att den här typen av bilder existerar för att blidka den manliga blicken. De lär sig tidigt att vara oss till lags och de lär sig också att må bättre när de ser "snygga ut".
De känner väl till normerna. De vet konsekvenserna. Ändå lägger de upp likadana bilder på sig själva. Fokus på läppar, bröst, ben. Fokus på att vara vacker inför andra. Inför sig själva.
Vem ska gå emot strömmen om inte de gör det? Vem lär dem det här beteendet? Den här estetiken? Och varför går de inte emot den? Varför går inte du emot den? 

Jag som man behöver sällan presentera mig själv som kropp.

Jag tror bilderna skaver och provocerar vissa för att de upplever det som att det är dem jag gör narr av. De har ett beteende de inte tycker att de borde ha kanske. Eller i alla fall ett beteende de inte tycker att de borde känna behovet av att ha. De borde inte gå med på männens önskan om att ta del av deras kroppar visuellt. Eller borde de? Kanske är det just dem jag gör narr av mest egentligen, utan att tänka på det.

En sak jag tänkte på och fick en del ångest för var just det, eller så här tänkte jag, "Nu kommer hon och hon och hon kanske skämmas för de bilder hon lägger upp på sig själv och få ångest. Jag vill inte att hon ska må dåligt på grund av mig".

Men det blir problematiskt. Är kvinnan alltid ett offer som inte kan gå emot det här? Är det nedlåtande av mig att tänka att de inte kan tåla min "attack"? Är det nedlåtande att tänka att det är nedlåtande för att dessa tankar sätter mig i en position över kvinnor. 
Som man är jag oundvikligen i den positionen hur jag än gör. Jag kommer alltid vara i den positionen hur jag än gör. Även om jag blir uteliggare och missbrukare kommer jag ha fördelarna som kommer med att vara man.

Är loppet kört? Är det bara att ge upp? Här kommer jag med ett inlägg av en man som faktiskt också delger sin syn på hur kvinnor framställer sig själva. Jag lägger mig i och har åsikter om hur kvinnor presenterar sig själva. Egentligen borde jag hålla käft.
Det är ett otroligt komplicerat ämne som vi alla är en del av att reproducera nästan hur vi än gör.

Jag borde hålla käft

Vilket jag ofta gör i IRL-sammanhang. Jag kommenterar sällan kvinnors utseende i min bekantskapskrets. Däremot verkar det bära en viktig social funktion för kvinnor att kommentera andra kvinnors utseende när de möts, för att skapa god stämning.

Även på Twitter förekommer det. Om en kvinna skrivit en krönika eller annan intressant text så är det rätt vanligt att någon annan Twittrare vill dela med sig av det genom formuleringar som denna, "Snygga X skriver klokt om Y (och så länk till texten som inte alls har med relevansen av hennes fysiska uppenbarelse, utan typ seriös politiskt shit om hur vi blir lurade av överheten)"

Vad snygg du är! Hur är läget?

Jag drack öl med en bekant som identifierar sig själv som heterosexuell kvinna. Vi träffade en annan kvinna som lever i ett heterosexuellt förhållande. Hon satt och diskuterade politik med en man. Min väninna gav henne en komplimang för hennes klänning. Hon hörde inte det här så min väninna började lätt slå med sitt pekfinger på hennes ben för att få hennes uppmärksamhet så att hon kunde överlämna sin komplimang. Alla hennes väninnor som jag träffat har uppvisat samma behov av att ge de andra komplimanger för deras utseende. Före de frågar hur läget är säger de "Hej, vad snygg du är". Jag har tänkt på det i flera år. Killar frågar oftare hur läget är först och sen börjar de prata om sport, bilar eller något annat som inte är deras kroppar. Okej, nu pratar inga killar som jag umgås med om sport eller bilar, men de pratar i alla fall om andra intressen som de har, och inte om varandras kroppar/fysiska uppenbarelse (med reservation för män som gymmar eller liknande. De har ju mål med sina kroppar och pratar väldigt tekniskt om vad de gör för att uppnå dessa mål). 

Nu är det alltså så kallade "mjuka män" jag främst umgås med. Vi som behöver oroa oss för att åka på spö på krogen för att andra män uppfattar oss som homosexuella. 

Jag brukar prova att ge mina killkompisar komplimanger av den sorten. "Vad snygg du är! Hur är läget?" De brukar bli obekväma och tro att jag driver med dem. Jag fortsätter helt seriöst, "Har du gjort något med håret? Den där skjortan passar verkligen på dig. Shit vad fine du är!" De går iväg.

Bör våra ungdomar hålla på med det här också (Vakttornet säger nej)?

Alla dessa barn och ungdomar vi hela tiden som vuxna måste oroa oss för. Kommer de få någon pension när de slutar jobba vid 75-års ålder (ehm nej, det är mer troligt att flygande bilar kommer finnas). "Vet du vad min lilla kusin lägger upp för bilder på sig själv på Facebook??". Det är många saker att få ont i magen av som kidsen håller på med. Av vilka lär de sig? Oss vuxna, kan vi ju ändå anta, men de är så klart även experter på att hitta på nya korkade saker för att göra sin tillvaro så miserabel som möjligt.

Jag såg en 17årig tjej på Twitter skriva att hon drömde om att hitta en fotograf som kunde ta nakenbilder av henne. De skulle så klart vara schyssta och det var viktigt att situationen skulle kännas bra för henne. Jag försökte agera tråkig vuxen och berätta för henne att det där var en dålig idé. Eller agerade jag som man som la mig i och begränsade hennes rätt att använda sin kropp så som hon själv vill? Men varför vill hon det där? Är det för hennes kärlek till konsten?
Hur många 17-åriga heterosexuella killar drömmer om att träffa en schysst fotograf för att ta några konstnärliga nakenbilder av dem? De kan väl älska konst lika mycket de?

Kommer jag hamna i trubbel på grund av det här inlägget?

Jag är lite osäker på hur det här blogginlägget kommer mottas. Jag tänker mig att en del kommer tycka att det är intressant, många kommer tycka att jag bara hatar kvinnor ännu mer, ett gäng män kommer påpeka att alla män inte alls hatar alla kvinnor och berätta snyftarhistorier om hur jävla utsatta de varit för orättvisor ca 2 gånger i sitt liv för att de är män osv, nån kommer säga att det här har andra skrivit om tusen gånger innan och att jag istället borde skriva något om att muslimer tar över världen, att det regnar Boeings över oss hela dagarna som en konsekvens av islamiseringen av Höör.

Men jag är övertygad om att det är sant att könsmaktordningen finns. Att patriarkatet lever och frodas mer än någonsin trots 1900-talets feministiska kamp. Jag är en man och jag kommer komma undan med det här inlägget i längden. Konsekvenserna är att jag kommer tappa några vettiga följare på Twitter och Instagram, samtidigt som jag vinner några nya idioter. Det här "men så får man inte säga i det här landet-bullshiten" som återföljs av långa haranger där dessa små män likväl säger de där sakerna de försöker sprida myten om att de inte får säga -- ja, den är ju bara en myt. Inte ett jävla skit kommer hända om jag skriver de här sakerna. Vi har rasister i Riksdagen. Vi har kvinnohatare i Riksdagen. Det spelar ingen roll för vi är män. Vi kommer undan.

Jag blir själv förbannad på mig för det här inlägget. De flesta kommer tycka att jag är en idiot.
Är jag en del av GenusNytt och Avpixlat och hela det avskrädet som det tillhör?
Den absolut finaste killen du kan fantisera ihop kommer vara det. Alla män är det. Säg nån som inte är det. Du kan försöka.

Adam raised a Cain.

Slutkläm

Vad var det Facbook köpte Instagram för? 500 miljoner?
Och bilderna. De kommer fortsättas att produceras. Inte längre bara av reklambyråerna, herrtidningarna, tjejtidningarna och så vidare. Utan av kvinnor själva på Instagram, Facebook Twitter, bloggar och alla möjliga media vi kommer över.


Till vilken nytta vet jag inte. Mår nån bra av det här egentligen?
Tjejerna får en massa likes och kommentarer som "Vad snygg du är" fast deras inläggs text handlade om att de skulle gå till Ica och köpa lingongrova. Till och med när de lägger upp bilder av sig som inte är av poserande typ ska utseendet bekräftas. Själv skriver de något i stil med "Äsch, jag som såg helt mongo ut, men tack underbara du" och så klirrar det till i hjärnans belöningscenter för en kort stund.


Kvinnor är alltid kropp.