torsdag 26 april 2012

I Ica-kassans kö

När jag stod i kassakön på Ica idag så la inte den yngre gubben framför mig pinnen bakom sina varor, så jag gjorde det åt honom och sen la jag en till pinne efter mina egna varor.

Då sa den äldre herren som stod bakom mig med sån där hes röst gamla vackra människor kan ha, "Dig var det minsann ordning på. Om alla gör så där så går det snabbare för alla i kön!" Jag kände mig duktig. Jag kände att jag dög som människa. 

Sen sa han, "Värst är de där som betalar med kort. Det tar alltid en sån tid. Nä, det där med kort kommer aldrig slå igenom. Dessutom vet vi ju vilka som tjänar på det. Bankerna och storbolagen!" 

Jag kände hur stressen kom krypande. Harklade ur mig ett, "Erm, joo" samtidigt som mina händer desperat letade igenom mina Cheap Monday-fickor efter cash. 
Nej, jag bär inte kontanter. Jag halade fram Visa-kortet, knappade in koden så fort som möjligt och genomled de där alldeles för långa sekunderna innan jag äntligen fick godkänna beloppet och fly utan att möta den äldre vackra mannens besvikna blick.